ANEKDOTE

Afgelopen week was ik in Edam.

Terwijl ik daar liep moest ik denken aan een anekdote die ik eens hoorde van een Edammer. Edam en Volendam zijn buren maar heel lang geleden was de sfeer tussen beide dorpen niet zo best, en dat is dan nog zacht uitgedrukt. De arme Volendammers werden uitgebuit en geknecht door de Edammers. Hoe dat er uitzag weet ik niet maar als ik kon tekenen zou ik de Edammers een zweep geven waarmee ze de Volendammers geselde als die niet hard genoeg voor ze werkte. In lompen gehulde kromme lijven, getormenteerde gezichten, monden die half open stonden waaruit geschreeuw te horen was, zweetdruppels die van de hoofden spatten terwijl de zweepslagen op hen neer daalde.

Zoiets zou ik tekenen als ik die vaardigheid bezat.

Verzet is er altijd als mensen onderdrukt worden dus zal daar ook zeker geweest zijn, doch vele jaren later was er een Volendammer die deze geschiedenis van zijn voorouders niet vergeten kon. De man haatte de Edammers zo intens dat hij het tot zijn missie had gemaakt dat ook zeer fysiek uit te drukken. Iedere morgen na het ontbijt trok hij zijn beste kleren aan en verliet kaarsrecht zijn huis naar de grenspaal van Edam. Onderweg bereidde hij een rochel voor die hem een satanisch genoegen moet hebben verschaft. Eenmaal daar aangekomen stopte hij precies voor de grens en spoog zijn rochel regelrecht Edam in. Na deze daad keerde hij om en liep terug naar huis, waarbij ik u niet hoef te vertellen dat hij nooit EEN stap in het vijandige Edam heeft gezet. Dit heeft hij tot het eind van zijn lange leven volgehouden. Nu is dit een anekdote, maar als het waar is  zijn de betrekkingen tussen beide dorpen na zijn dood pas echt genormaliseerd.

15 Reacties op “ANEKDOTE

  1. Vorig jaar bezocht ik beide plaatsen.
    Edam vond ik mooier.
    Volendam vond ik vooral op geld belust.

    Ach zo heeft iedereen zijn voorkeuren.

    Gelukkig hoef ik geen rochels kwijt te raken.
    Mocht dat toch nodig zijn dan belanden ze gewoon bij mij in de tuin.

    Vrolijke vakantiegroet,

  2. Volendam heeft wel sfeer, ik ben er 2 x geweest. Edam vind ik niets aan overal een ongelukkige bestrating. Mijn vader ligt er begraven op een heel klein kerkhof vlak bij de grote kerk, maar dat is voor mij geen reden om er naar toe te gaan. Hij leeft voort in mijn hart.

      • Dat zal ik niet ontkennen Rob maar mensen met een loop probleem kijken hier anders naar. De bestrating is toch voor mensen gemaakt, of is het een museumstuk aan het worden. Je snapt het denk ik wel dat ik op kom voor oudere en de zwakkere mensen. Vriendelijke groet terug.

    • Edam heeft een centrum(pje) en vind ik sfeervoller, Volendam is meer een lange straat op een dijk gelegen met op de helft een bocht. Maar zo heeft ieder zijn/haar voorkeur. De bestrating vind ik wel goed in Edam.

  3. Zo graag gelezen, mijn familie komt uit Edam, mijn oude moeder nu bijna 91 heeft haar leven lang Edam bezongen en wij als kinderen vonden het er heerlijk, het mooie oude kerkhof bij de grote kerk, de kaasmarkt en Rito, de snackbar en bioscoop, die oude scheve toren…….

    Mijn moeder had als Edamse verkering met een knappe Volendammer, maar dat mocht niet van zijn ouders, mijn moeder was een vreemde wat ze dan uitspraken als vreumde. Mijn moeder heeft het haar leven lang gehad over die knappe Volendammer en dan nog mijn vriendin, die werd verstoten omdat ze ook een vreumde nam, of het nu nog zo is, weet ik niet.

    Volendam heeft ja, zeer arme tijden meegemaakt en Edam, was statig en rijk en waarschijnlijk hebben ze elkaar niet geholpen en ja, dat zet kwaad bloed helaas.

    Las zojuist een reactie van jou op een heel oud blog van mij, denk 2012, bij een verhaal over een hondendrol en sta versteld over hoe druk onze weblogs toen waren, nu heb ik nog maar weinig lezers, te tellen op een hand en aanwaaiers die o.a zoeken op vieze dingen, maar dan komen ze bedrogen bij mij uit, bij mij is het dan ook echt vies, zoals die hondendrol, hahahaahahah. Je link deed het nog, dus vandaar ben ik nu hier

    Hartelijke groet,

    Zilvertje.

    • Interessant om te lezen. De haat tussen de dorpen was groot. Hoe mooi had het kunnen zijn voor je moeder als dat niet zo was geweest maar dan had jij er niet geweest.
      Over het aantal lezers heb ik niet te klagen, dat zijn er in de loop der jaren meer geworden maar reageren doen slechts een handvol maar dat is over en weer en vind het wel prima zo. Mensen van het eerste uur die wegblijven daar heb ik soms wat moeite mee maar kan ook een opluchting zijn. De hondendrol waar je over schrijft kan ik me niet herinneren maar leuk dat die oude link het nog deed. Nostalgie bekruipt me soms als ik de oude blogs en reacties lees maar die nostalgie bekruipt me ook zo nu en dan in het gewone leven, maar dat is de leeftijd. Hartelijke groet terug. .

      • Maar we zijn allemaal zo slecht te vinden, of weg, of mensen hebben een blog waar je wel op moet kunnen reageren, maar dan lukt het niet, zoals BONTON, ik kom er zelden op, dan weigert men mij. Voorheen bij Weblogland en de Volkskrant zaten we allemaal lekker bij elkaar, met een overzichtelijke homepagina. Ik had een enorm liever vader,dus ik ben wel blij dat mijn moeder een vreumde was.

Geef een reactie

