KERMIS

Ben laatst met Annie naar de kermis geweest, niet omdat ik zo graag wil maar ik had het haar beloofd omdat ze mijn plant water geeft en de goudvissen voert als ik langere tijd van huis ben.

Ik vind kermissen verschrikkelijk. De vreselijke pokkeherrie die voor muziek moet doorgaan maar bovenal de attracties die levensgevaarlijke toeren uithalen. Nee, daar durf ik voor geen goud in. Ik word al misselijk als ik naar een draaimolen kijk dus kermissen zijn aan mij niet besteed. Maar Annie vind het leuk, niet de helse machines waarbij je uit de bocht kunt vliegen en afgeschoten wordt, maar de schiettenten en de gokautomaten waar je horloges kunt winnen. Die apparaten zijn pure nep. De grijpklauwen die afdalen om een horloge te grijpen zijn dusdanig afgesteld dat ze het horloge strelen in plaats van grijpen. Soms door een wonder lukt het en valt er een waardeloos uurwerk uit dat het al snel begeeft.

Ieder mens heeft een duistere kant, en laat dit nou de duistere kant van Annie zijn.

Annie heeft een goed pensioen van haar overleden man en geniet AOW. Als ze wil kan ze de plaatselijke juwelier op een fatsoenlijke manier van al zijn horloges afhelpen, maar nee, het is de goktent met nephorloges waar ze rode konen van krijgt. Mocht zo’n apparaat na vele pogingen haar toch welgevallig zijn dan kan ze haar geluk niet op. Zo belde ze onmiddellijk haar vriendin om het grote geluk mee te delen. Annie is lichtelijk doof dus heeft ze haar smartphone zodanig afgesteld dat ik het gesprek kon volgen.

”Hoi met Annie. ik ben met E. op de kermis en heb zojuist en klokkie gewonnen!”

”Oh wat gaaf meis, doet ie het ook?”

”Echt wel, er zit een secondewijzer op zodat je het goed kan zien.”

”Oké, dan hoef je niet te twijfelen. Deel je het op FB?”

”Ga ik doen meis, ik zal je tevens een PB tje sturen.”

”Altijd gezellig, en nog veel plezier met E. Wil je hem de groeten doen?”

”Zal ik doen lieverd, een dikke knuf en tot kijk.”

Annie straalde en keek meer op haar horloge dan nodig was. Geluk zit soms in een kutklokkie van de kermis.

18 Reacties op “KERMIS

    • Heb ook eens aan zo’n automaat gestaan, De batterijklokjes waren al jaren in zwang maar ik won een klokje dat je nog op moest winden. De eerste keer wond ik hem nogal stijf op en toen deed ie het meteen al niet meer.

  1. Dat is het leuke van mensen, ze zijn allemaal zo verschillend .
    Zelf ben ik dol op de zweefmolen, maar het reuzenrad is een nachtmerrie.
    Toch leuk dat je iets terug kan doen voor Annie die zo trouw op je plant en vissen past.
    Mensen hebben elkaar nodig zelfs in het kleine gebaar.
    Zelf woon ik in een laan met mensen die nogal op zichzelf zijn, overdag werken en in het weekend gaan winkelen of naar Van der Valk gaan om daar zich vol te stoppen met eten waar ze thuis niet aan toe komen….Je snapt het al daar ben ik niet zo blij mee, maar we wonen er prachtig en we hebben met niemand ruzie ,als er nood aan de man is helpen we elkaar maar meer is het niet. Gelukkig zijn we nog samen anders ging ik er wel weg. Ik heb mijn contacten elders gevonden, want ik heb mensen om me nodig. Mooi verhaal Edwin!

    • Dank je. Ik vond het spookhuis vroeger wel leuk vooral met een nieuw vriendinnetje. Ze ging dan gilletjes slakend tegen me aan zitten zodat ik troostend mijn arm om haar heen kon slaan en we meteen intiem waren, dat scheelde een paar rituele dansen.

      In de buurt ken ik weinig mensen behalve een paar buren.en dat vind ik wel genoeg. Voor Amsterdamse begrippen (een term van mijn overleden schoonvader) woon ik redelijk mooi zelfs een beetje landelijk met het vele groen en de polder zo aan de rand van de stad..Ik heb hier geen familie, mijn zus en nicht wonen in Almere en dochter in Uitgeest maar met de auto ben ik er zo. Naar dochter ga ik meestal op de e-bike, is een leuke tocht. Uiteraard heb ik ook mensen nodig maar kan ook goed alleen zijn.

      • Het valt me vaak op dat we zo op elkaar lijken. Ook ik kan goed alleen zijn en verveel me nooit. Wel ben ik minder mobiel dan jij maar wat fijn dat je zo geniet van de E- fiets.
        Drenthe is een fiets provincie en het is hier zo druk,ik hou erg van het landelijke, straks bloeit de heide en dan moet ik er naar toe!
        Nu gaan we vaker met de auto op pad maar je ziet minder dan op de fiets.Als ik schilder komen er mooie plaatjes in mijn hoofd en ben ik zeer gelukkig. Het verhalen schrijven laat ik graag aan jou over, je kunt het zo goed!
        Hoe gaat het met je kleindochter? Leuk dat je ze dichtbij woont,onze kinderen wonen ver weg, dat went nooit.
        Ook denk ik vaak aan Marianne, zal ze nog leven, eigenlijk wil ik het niet weten. De afgelopen jaren ben ik 3 vriendinnen verloren twee ervan kende ik vanaf mijn schooljaren.
        Het leven is een kunst, en we moeten er het beste van maken.
        Ik wens je een mooie zomer toe ,liefs Nelly

  2. Als ik een fietsdrager had ging ik fietsen in Drenthe. Ben er een paar keer op vakantie geweest en Meppel is een mooie stad. Ik denk ook vaak aan Marianne, ze is overleden maar haar account bestaat nog. Met dochter en kleindochter gaat het goed, In aug word ze een jaar. Mensen verliezen is altijd tragisch, vooral als ze jong zijn. Iedere dag van het leven proberen te genieten is het enige dat je kunt doen. We weten niet hoe oud we worden, aan de ene kant is dat prettig maar aan de kant een onzekerheid. Zo is het gemaakt dus leven we met de dag. Liefs en een mooie zomer..

    • Bedankt voor het antwoord over Marianne ik vind het zo verdrietig dat Marianne er niet meer is, maar we hebben een mooi contact met haar gehad. Daar denk ik nu aan.

      Groetjes uit Meppel, waar je altijd welkom bent!

  3. Nou, dan weet je wel hoe laat het is…! De kermis hoeft voor mij ook niet. Maar heel aardig van jou dat jij je opoffert. Het levert in elk geval weer een leuk blog op!

Geef een reactie

