ZONNIG VERHAALTJE

Vanavond maar eens een zonnig verhaaltje schrijven, denk ik terwijl ik een wandelingetje door de duinen maak.

Ik volg een genummerde route waardoor ik niet hoef na te denken dat ik eventueel kan verdwalen. Ik wil met een leeg gemoed wandelen en de gedachte aan verdwalen is dan het duiveltje dat op de achtergrond blijft zeuren.

Het is mooi in het duin en ik geniet van het zachte groen dat zich in al haar prilheid aan mij openbaart. Langs de zandpaden bevinden zich kleine plantjes waarvan ik de naam niet ken maar dat geeft niet want ze worden er niet mooier of lelijker van.

Een vriendin van mij, die op de Lagere tuinbouwschool heeft gezeten kent de namen allemaal wel. Als we weleens door het duin wandelen zegt ze regelmatig: ”Kijk dit is Kruidje Roer Me Niet,” waarbij ik een plantje zie dat inderdaad doodstil staat.

Als we wat verder gelopen zijn zegt ze: ”En dit is het Lelietje Spring in het Veld.” Dit plantje echter staat óók doodstil en doet zijn naam in tegenstelling tot het vorige plantje geen eer aan zodat ik ga twijfelen aan de relatie tussen plant en naam.

”Hier hebben we het Pijpendopje!,” roept ze iets verder verheugd uit. De toon waarmee ze dit zegt doet me verlangen naar een goed glas wijn en leuke activiteiten. 

Maar vandaag loop ik hier dus alleen en- zoals ik al schreef- wil ik een zonnig verhaaltje schrijven maar meer als het bovenstaande kan ik niet bedenken. U zul het dus met deze info moeten doen waarbij ik tevens van de gelegenheid gebruik maak om u fijne paasdagen te wensen.

20 Reacties op “ZONNIG VERHAALTJE

  1. Al die namen op die plantjes. Ze laten bijna hun kopjes ervan hangen. De zon is ver te zoeken. Maar goed de Pasen zal er niet minder eieren om zoeken. Feest en nieuw lentegroen. Dat staat ons weer te wachten. Fijne dagen!

  2. Wat een lieve namen dragen al die kleine plantjes. Ook hier soms wat verwarring met plantennamen. In de tuin hebben we lente-ui staan. Ik heb het altijd over ‘pijpajuin.’ Ja, zo heet die gewoon in Vlaanderen. En daar moet manlief altijd zo om lachen. Vreemd… Smaakt trouwens ook lekker in gerechten die bij een glaasje rode wijn passen. 😉

    • Ik heb nooit een telefoon bij me als ik wandel. En Pokemon, bestaat dat nog? Dacht dat die rage inmiddels over was. Hoe meer techniek, hoe meer ze van je weten. Je kunt het een beetje beperken maar niet geheel uitsluiten

  3. Doe mij ook maar een wijntje en dan toosten we samen op zonnige dagen voor komende Paasdagen. Dat is hard nodig!
    Een blogger noemt elk plantje gewoon “Fluitekruid.” Ook een manier (-:
    Lieve groet.

Geef een reactie

