GEDICHT

Een gedicht schrijven vind ik niet makkelijk. Wat ik me altijd afvraag is: ”Begrijpt men het wel.”

Een gedicht is geen rijm en moet een gevoel oproepen dat achter de woorden verborgen zit. Ik heb een paar gedichten geschreven maar dat ging niet zonder slag of stoot. Steeds opnieuw kijken naar wat ik geschreven had en of ik het bedoelde gevoel wel kon overbrengen, dat lukte meestal niet dus ging ik over op eenvoudiger werk

Een echte dichter zal ik nooit worden maar proberen iets in die trant op papier te zetten vind ik leuk. Een vroegere vriendin die ik ooit een gedicht voorlas schudde meewarig het hoofd en zei : ”Ach, je kunt niet alles hebben.” Met haar ben ik eens naar een gedichtendag geweest, maar dat nooit meer. Ik heb daar slechts één begrijpelijk gedicht gehoord. De rest was onsamenhangend geblaat dat nergens op sloeg. Veel zonnebrillen en gerafelde kleding wat het artistieke gehalte moest verhogen maar deze nietszeggende kunstgrepen voegde uiteraard niks toe. Het was niks, echt helemaal niks. Na afloop dronken we gezellig een kop thee. Hoe gezellig kunt u opmaken uit het onderstaande:

”Haar tong smaakt

naar een Mariakaakje

dat zojuist

in de thee gedoopt is.”

We zijn nooit meer naar een gedichtendag geweest, dat kwam niet alleen door die dag maar ook omdat ze emigreerde. Haar uitspraak ”Je kunt niet alles hebben,” zingt zo nu en dan nog door mijn hoofd maar dan in een geheel andere context. Tot besluit dit rijm, het kwam in me op toen ik de gewichten van de klok optrok.

”Jij roodomrande klok

met je okergele gewichten

Het is dat je geen vrouw bent

anders zou ik voor je zwichten.”

 

17 Reacties op “GEDICHT

    • Van ”Zeeuwse kust,” ken ik alleen de eerste regels. Vind de zanger geen prettige stem hebben dus ken ik de rest van het repertoire niet. Teksten moeten ook begrijpelijk zijn anders haak ik af.

  1. Jouw gedicht vind ik top! Het is heel begrijpelijk, ik snap precies wat je bedoelt. Dat mis ik vaak bij prijswinnende dichters. Van hun merkwaardige tekstbrouwsels begrijp ik vaak geen bal. Het klinkt wel interessant, maar dat is dan ook alles. Wat ik me altijd afvraag: snappen ze zelf wel waar het over gaat?
    Ik ben het helemaal eens met de heer Jonkvorst. Zulke slechte teksten! Al zullen heel veel mensen daar anders over denken. Jij misschien ook wel, EJW. Dan: sorry!

    • Dank je, en inderdaad is er vaak geen touw aan vast te knopen. Veel dichters begrijp ik niet, de Johnny de Selfkickers van deze wereld al helemaal niet maar dat geldt ook voor de gesettelde. Het is vaak bombastisch taalgebruik dat literair goed in elkaar zit maar waar het gevoel ontbreekt, althans wat mij betreft. Uiteraard zijn er ook dichters die wel prettig in het gehoor liggen. Heb niks met Bluf maar al zou ik dat wel hebben, je hoeft nooit sorry te zeggen voor je smaak

  2. Precies verwoord hoe ik ook over dichten denk. De tekst moet direct raken, en soms raakt het zonder dat ik het precies begrijp. Zo spelen met woorden vind ik altijd erg knap! Maar gedichten die ik drie keer moet lezen en die geen gevoel oproepen zijn het niet voor mij.

Geef een reactie

