OUDERE JONGERE

Zevenenzestig is toch al een beetje oud,” zei mijn dochter op mijn verjaardag in januari. ”Weet je dat je nu in de vroege ouderdom zit?” ”Ik ben een oudere jongere,” antwoordde ik.  Ze keek me vreemd aan want van Kooten en de Bie zijn, gezien haar leeftijd aan haar voorbij gegaan. ”Zie je wel, je bent op een leeftijd gekomen dat je gaat sjoemelen met je leeftijd.”

”De duvel is oud” protesteerde ik.

”Je ziet er niet uit als iemand van zevenenzestig,” zei een jongere vrouw laatst. Dit beloofde dat er nog een leuke toekomst voor me weggelegd was. Ik kon die schat wel kussen. ”Kom, we gaan een lekker biertje drinken,” riep ik euforisch, ”en daarna gaan we uitgebreid eten in een vijfsterren restaurant.” Het is eerst investeren en daarna oogsten, als u begrijpt wat ik bedoel.

Toen we uitgebreid gegeten hadden bestelde ik de duurste wijn. We keken elkaar aan en we proostten. Zevenenzestig, kreunde ik in mezelf, dat ik dit nog mag meemaken met deze mooie vrouw. Ik keek naar buiten en zag een vogeltje scharrelen. Ze was aan het stoeien met een broodkorstje en schudde haar kopje driftig heen en weer. Het was een lieflijk tafereeltje, net zo lief als de moeder die verderop haar jengelende kind een draai om de oren gaf. Ook de vuilnisman wiens zak openscheurde toen hij hem in de wagen wilde gooien en er een hongerige rat op afstoof bekeek ik door een roze bril. Ik keek haar opnieuw in de ogen en we ledigden tegelijkertijd ons glas. ”Kom, ik ga de rekening maar eens vragen,” zei ik monter. ”Doe dat,” antwoordde ze nuchter, ”ik moet er vandoor.” Ze stond op en beende snel de zaak uit, mij met een groot vraagteken achterlatend. Ik betaalde en moest naar het toilet en keek in de spiegel die boven de wastafel hing.

”Je ziet er niet als iemand van zevenenzestig, dat is toch wat ze tegen me zei,” herhaalde ik teleurgesteld. Toen drong het tot me door dat ze het anders had bedoeld, namelijk dat ik er NIET uitzie. Aahh, zo was ik door mezelf toch weer op het verkeerde been gezet, waarom denk ik toch altijd dat de mensen het positief bedoelen.

Dit was een verhaaltje, dus niet waar. Ik heb nog nooit in een vijfsterren restaurant gegeten en ben dit type vrouw nog nooit tegengekomen. God zij dank. Wat wel waar is, is dat ik zevenenzestig ben en dat – zoals mijn dochter al zei – ik in de vroege ouderdom zit. Een dag na mijn verjaardag is ze zesentwintig geworden. Goh, ik ben al zesentwintig, ” zei ze, ”maar voel me lang niet zo oud.”

Kijk, dat bedoel ik nou.

16 Reacties op “OUDERE JONGERE

  1. Nog van harte gefeliciteerd. Jong blijven in doen en laten is aan mensen te zien. Dat zal bij jou ook zo zijn. Ook humor houdt een mens jong. En jezelf niet al te serieus nemen. Dus wat dat betreft zit het wel snor! Zet je dat vijfsterren restaurant op je bucketlist? 🙂

    • Ik heb het niet eerder vermeld dus dankjewel. Inderdaad zie je aan mensen of ze oud of jong in het leven staan. Ik ben geen ras optimist maar probeer positief in het leven te staan, dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Humor relativeert en maakt het leven wat minder serieus. Weet niet wat een bucketlist is dus dat ga ik googlen.

    • Wat een heerlijk zwarte humor heeft Rens, heeft hij ook gevraagd hoe lang je nog van plan bent te leven? Bak maar een paar lekkere pannenkoeken voor ‘m en vertel hem dat hij voorlopig nog niet van je af is. Ik durf te wedden dat hij een big smile tevoorschijn tovert.

  2. Het gezegde “”Je bent zo oud als dat je je voelt”” dat klopt echt. Straks draai ik het getal om dan ben ik pas 37 jaar!
    Maar gelukkig lijk ik wel jonger dan ik ben dat zeggen veel mensen, dus neem ik het graag aan. Maar ik vlieg ze niet om de hals daar ben ik te bescheiden voor, en ik ga ze ook niet uitnodigen voor een 3 sterren menu.Maar de koffie staat klaar voor iedereen die bij me wil komen.
    Geniet vooral van wat je nog kunt doen Edwin, zoals fietsen en een heerlijke wandeling door de duinen maken!Het voorjaar komt eraan.

    Vriendengroet van Nelly

    • Zo is het, je hebt mensen die met veertig al uitgeblust zijn en tachtigjarige die nog volop in het leven staan. Dat zie je ook aan ze. Ik ben actief en dat houdt je jong maar dat kan alleen als je geen al te grote beperkingen hebt. Verjaardagen vier ik liever niet, ik hou niet van verplichte feestjes of bijeenkomsten. Vriendelijke groet terug

  3. Na de midlife komt de realiteit in de spiegel terug.
    Mooi verhaal, ik was graag in de waan gebleven dat het waarlijk gebeurd was.

    Toen ik 30 was logeerde de zoon (4jaar) van vriendin bij me en dacht dat ik al 80 was, omdat ik er zo out uitzag 🙂
    En ook nu word ik nooit jonger ingeschat.

Geef een reactie

