KINDERHORROR

Ik vaag me al jarenlang iets af maar daarover later:

Laatst zag ik voor de tweede keer ”The Shining” met Jack Nicholson. De film gaat over een schrijver- Jack Torrance- die een baan krijgt als opzichter in een hotel in de Rocky Mountains dat gedurende de wintermaanden gesloten is. Jack, zijn vrouw Wendy en hun zoontje Danny zullen voor een lange tijd de enige bewoners zijn in het grote complex. Wanneer een sneeuwstorm de familie afsluit van de buitenwereld ontdekt de kleine Danny, die helderziend is en telepathische krachten bezit, dat er geesten in het hotel rondspoken. Deze geesten zorgen ervoor dat schrijver Jack langzaam gek wordt en verandert in een gevaarlijke psychopaat.

Tot zover de inhoud

Ik ben een bewonderaar van Nicholson maar in deze film overact hij een beetje zodat zijn personage hier en daar komische trekjes krijgt. Naarmate zijn carrière vordert acteert hij steeds beter en speelt in zowel serieuze als komische films. Ik ben niet zo van de horrorfilms maar in de loop der jaren heb ik er toch twee gezien, ‘The Shining” en de nog veel heftiger :”The Exorcist.” Veel herinner ik me er niet meer van maar wat me o.a bijgebleven is, is het meisje dat bezeten is door de duivel. Ze gromt en roept dingen als: ”Fuck me,” terwijl ze op het bed door de duivel heen en weer gesmeten wordt. Aan de stem te horen heeft ze die tekst niet zelf uitgesproken, maar toch..

En nu kom ik op het punt wat ik me al jarenlang afvraag en me tevens afvraag of ik de enige ben die zich dat afvraagt, namelijk hoe zit dat met kinderen in horrorfilms. Een film waar volwassenen van griezelen hoe moet dat voor een kind zijn die dit soort rollen speelt. Moeten ze na de opname naar een psychiatrische inrichting? Uiteraard worden er special effects gebruikt en is het achter de schermen niet zo eng als op het witte doek maar ze krijgen er toch behoorlijk wat van mee. Dat van die psychiatrische inrichting is natuurlijk niet zo en daarom vraag ik me af hoe dat zit met kinderen in horrorfilms. Mijn fantasie liet me wederom niet in de steek dus bedacht ik de volgende situatie: De film komt na een tijdje uit dus vraagt een horror-acteurtje benieuwd naar het eindresultaat aan moeder:

” Moeder mag ik de film zien? Ik heb er tenslotte zelf in meegespeeld.”

”Nee lieverd daar ben je nog veel te jong voor. Hij is boven de achttien en erg griezelig, daar krijg je vreselijke nachtmerries van.”

15 Reacties op “KINDERHORROR

  1. Daar zeg je zoiets… een horrorfilm heb ik nog nooit gezien. Een klein stukje is me al teveel, dan ga ik al hyperventileren van benauwdheid. Begrijp niet dat kinderen dit aankunnen… ik heb er geen antwoord op…

    • Ik heb deze twee gezien omdat het spraakmakende films waren maar mijn genre is het ook niet. En, ik vraag me dat dus echt af en weet er ook geen zinnig antwoord of verklaring op te geven.

    • Zeker niet maar met kinderen wordt altijd zorgvuldig omgegaan, als het goed is. we hebben het hier over de normale filmwereld (bioscoopfilms) en niet over films die in het duister gemaakt worden. Daarom kan ik er met mijn pet niet bij.

      • Ik vind het al bijzonder dat je daar over nadenkt. de vraag zou niet bij me opgekomen zijn. Maar krijg je ooit antwoord? Zou het niet zo gaan: het kind zit in een leuk enthousiaste sfeer, wordt geschminkt, en er zijn allemaal mensen om hem heen, camera en geluidmensen, regiseur en vast nog veel meer. Het kind speelt een stukje toneel zeg maar, hoofd door een gat, eng kijken of wat dan ook. En in het volgende beeld, wat het kind niet ziet, krijg je het enge beeld. Bovendien is het in een film sowieso enger vanwege wisselende beelden, en muziek / geluiden. Misschien zijn de kinderen ook wel minder jong dan ze er uitzien?

      • Natuurlijk gaat het niet zoals in de film maar ze krijgen er toch wat van mee. Ik vind het sowieso moreel onwenselijk om kinderen in dit soort films te laten spelen. Of er mensen zijn die erover nadenken..ik lees en hoor er nooit iets over terwijl je doodgegooid wordt met programma’s over opvoedkunde en wat moreel verantwoord is. Zelfs al worden ze om de tuin geleid tijdens de opname dan kun je wel spreken van misleiding en worden ze dus gebruikt. Allemaal zaken die op zijn zachts gezegd niet fris zijn.

  2. Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik denk inderdaad dat de impact klein is tijdens het acteren – er wordt gelachen, je hebt tientallen mensen om je heen, de sfeer is heel anders. Pas als zo’n film gemonteerd is wordt eea pas duidelijk. Overigens mocht een van de hoofdrolspeelsters van de film Brimstone de film laatst zelf niet zien. Ze was… Juist ja. Te jong 😂😂😂

Geef een reactie

