ZOENEN

Gisteren deed ik boodschappen bij Albert Heijn en had ineens trek in negerzoenen. Deze lekkernij heb ik al een tijd niet meer gegeten. Ik liep naar de desbetreffende afdeling en zag bij aankomst dat de naam veranderd was in ”zoenen.”

Ineens besefte ik weer hoe het zat. Mensen met een zwarte huidskleur willen geen neger genoemd worden, dat wordt als discriminerend ervaren. Het veranderen van woorden wat betreft afkomst en etniciteit zie je vaker. Ook het woord Joden wordt niet meer als correct gezien, men spreekt tegenwoordig over ”Joodse mensen”.

Dit brengt me bij de Jodenkoeken. Die ligt gewoon in het schap..Niemand had behoefte om dat te veranderen in ”Joodsemensenkoeken.” Ik denk ook dat geen mens die zou kopen, dat heeft niks met discriminatie te maken maar alles met de naam want ”Moederkoek” zou het- als ode aan de moeder- ook niet redden.. Zelf lust ik geen jodenkoeken, mijn dochter verafschuwt ze maar mijn ex kocht ze omdat ze goedkoop zijn. Zigeunerschnitzels zijn er nog steeds, evenals bruine bonen en Afrikaantjes (voor in de tuin) Laat het alsjeblieft zo blijven want voor je het weet is het eind zoek.

Over eind gesproken, ik brei er- geheel in de sfeer- ook een eind aan met een conversatie die ik eens hoorde op een verjaardag. Een man vertelde besmuikt dat hij weleens zwart had gewerkt waarop een andere man dit wegwuifde met de volgende woorden:: ”Ach man zit er niet mee, Louis Armstrong heeft zijn hele leven zwart gewerkt.”.

m1ayrrlwcga7_3

22 Reacties op “ZOENEN

    • Ik had een Surinaamse collega die me vertelde dat Surinamers in Suriname elkaar ook onderling discrimineren op ras en huidskleur. Ik heb het over twintig jaar geleden, of dat nog zo is weet ik niet. Met plezier je link over hetzelfde onderwerp gelezen

  1. Prachtig EJW! Ik ken er nog een paar uit België: nonnebillen (dat zijn van die lange zachte snoepen in roze en wit), Gentse neuzen (heerlijke snoep in de vorm van een rood-blauwe kegel) – en sorry hoor, maar “negerzoenen” is dan nog heel deftig. Bij ons waren dat vroeger negerinnetetten of negerpoepkens.

  2. Volgens mij kun je het leven net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Soms vraag ik me af – als de discussies over ZP weer oplaaien – stel dat Zwarte Piet voortaan wit is. Wanneer begint de donkergekleurde mensch te klagen dat ze worden gediscrimineerd?
    Het Rijks geeft wel vier miljoen (!) uit om alle naambordjes te veranderen om de gediscrimineerde medemens in het gelijk te stellen.
    Het wordt de hoogste tijd dat wij intolerantie niet langer mogen tolereren.
    Snoep lekker van je negerzoenen!

    • Naar wordt je van die zwarte pietendiscussie die elk jaar weer oplaait maar het ergst vind ik de relschoppers die lopen te rellen waar de kinderen bij zijn. Met de boot in de zak naar Spanje en dan flink de roe eroverheen tot de billen pimpelpaars zijn. Inderdaad belachelijk die naambordjes verandering, zo ontken je een stuk geschiedenis dat vertelt moet worden ook al is die niet zo fraai. De zoenen smaakte- ook zonder neger- lekker

    • Ik ook niet,maar volgens mij is het zo dat als een woord een negatieve klank krijgt het veranderd wordt zoals allochtoon bijv wat ook niet meer gebruikt mag worden. Wat er mis is met neger begrijp ik niet want hoe moet je een neger anders noemen. Stompzinnig dat de firma Buys het veranderd heeft maar men is gevoelig voor de druk van buitenaf in dit soort zaken.

Geef een reactie

