REID VERSUS VISSER

Er zijn tegenwoordig twee rijdende rechters. Allereerst de bekende Mr. Frank Visser die te zien is op SbS6 en Mr.John Reid bij de publieke omroep.

Mr Frank Visser vind ik een grappige man. Het lijkt of hij een rechter speelt. Eens zat hij aan tafel in een talkshow waar iemand aanwezig was die dacht dat De Rijdende Rechter een cabaretprogramma was. Mr Frank Visser vond dat niet leuk, dat was duidelijk te zien. Hij legde geïrriteerd uit dat het een serieus programma is met een echte rechter en echte mensen die een oplossing zoeken voor hun probleem. Ik kan wel begrijpen dat die man dat dacht. De rechter met zijn aparte soms frivole hoedjes evenals de mensen waarover hij recht spreekt lijken uit een cabaretgezelschap gerekruteerd te zijn.

Mr. John Reid is een andere persoonlijkheid en draagt geen hoeden, althans niet op tv. Hij is op een aangename manier licht arrogant, draagt een bril en heeft een mooie baard. Als ik een baard zou nemen zou het er één moeten zijn zoals John Reid die draagt. De personen waarover hij recht spreekt lijken sprekend op die van Visser. Reid heeft het leuker getroffen dan zijn opponent, die heeft de aantrekkelijke assistente Jetske van den Elsen behouden die Visser éérst had. Visser moet het nu met een mannelijke variant doen.

Als Reid de zaal binnentreedt om zijn uitspraak te doen hoeft niemand op te staan. Dat wordt wel gevraagd door de assistent van Visser: ”Wilt u gaan staan voor wie dat mogelijk is?” Want Visser houdt het- gekleed in toga- graag officieel, nu helemaal na de man die dacht dat het een cabaretvoorstelling was.

Reid’s assistent Jetske praat- net als die van Visser- de boel aan elkaar met dit verschil dat Jetske zo nu en dan olie op het vuur gooit als één der klagers zich schoorvoetend bij de uitspraak heeft neergelegd. ”Maar dat vindt u toch niet leuk?” zegt ze dan want het moet spannend blijven tot de aftiteling.

We hebben nu dus twee rijdende rechters. Frank Visser kon het beter krijgen bij SBS dus de publieke omroep had het nakijken en ging opzoek naar een alternatief dat ze gevonden hebben in mr Reid. Ikzelf kijk het liefst naar Reid. Ik heb de pest aan reclames dus de keuze is gauw gemaakt. De slotzin van Visser: ”Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen,” heeft hij meegenomen naar SBS. Reid heeft er een steviger alternatief tegenover gezet dat helemaal bij hem past: ”Dit is mijn uitspraak en zo zit het.”

(volgende week een stukje dat ik eerder schreef over de rijdende rechter)

20 Reacties op “REID VERSUS VISSER

  1. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit naar gekeken, naar geen van beide programma’s. Ik kan er dus niet over oordelen. Al doe ik dat wel wanneer ik zeg dat ik denk dat het allemaal maar flutproblemen zijn. Maar dat is misschien juist wel weer de lol van het programma.
    In elk geval heb je het weer leuk geanalyseerd en beschreven!

    • Veel van die problemen zijn flutproblemen en meestal hebben ze een diepere achtergrond dan het probleem zelf. Mensen die elkaar gewoon niet kunnen uitstaan en dan iedere keer iets zoeken om elkaar het leven zuur te maken. Overhellende takjes in hun tuin en een schutting die 10 cm te dicht op hun erfgrens staat.

  2. Ik heb het nog nooit op rtl gezien maar vind het programma op de nederlandse zender vooral goed omdat het laat zien dat je niet met iedereen kunt praten en echt niet alles samen op kunt lossen. Zelf heb ik toevallig al jaren ruzie met de buren, in die zin dat er enorme vijandschap heerst maar we doen elkaar (nog) niets, zij gaan wel naar de gemeente als iets ze niet aanstaat van ons. Wij zwijgen.
    Misschien zou toch dat programma “bonje met de buren” een betere oplossing zijn dan de rijdende rechter, in toga.
    Denk nu toch niet dat Visser zijn programma zelf mag bedenken, vermoedelijk wil rtl hem in toga. DAar wordt hij extra voor betaalt: kleedgeld.

    • Geen pretje om ruzie met je buren te hebben en zeker niet als het escaleert. Bonje met de buren ken ik van naam maar heb het nog nooit gezien dus ga ik zeker eens kijken. Ja, die toga vind ik ook zoiets maar volgens mij komt dat van Visser af. Net als dat gaan staan bij binnenkomst. Daarom geef ik ook de voorkeur aan Reid.

      • Bonje met de buren, of ruzie, dat programma is met Pattie Brard, heel popu, en alle gelegenheid weer weg te zappen tijdens de reclame, daarom vind ik reclame zo fijn. Die wacht ik nooit af, dan ga ik wat anders doen. Maar het lukt ze bij dat programma altijd om met praten en opdrachtjes (samenwerken) de mensen weer samen te brengen. Lief he.

        Mijn buren heb ik gelukkig een paar meter van me af. Het ligt niet aan hun en niet aan ons afzonderlijk, ik denk dat ze zo individueel best aardig zijn, net als wij 🙂

        Reid of Reed? die man daar heb ik niks mee, het is een beetje saai geworden, maar de man heeft het dan ook niet makkelijk om iemand anders te vervangen, dan kijken we heel kritisch, leuk om jouw manier van kijken te lezen.

      • Ik ben er een keer langs gezapt maar dan zie ik Patty Brard en dan zap ik gauw weg. Wat die reclames betreft die vind ik echt vervelend, helemaal bij de commerciëlen waar de programma’s steeds onderbroken worden. En ja, het feit dat buren met elkaar ruzie hebben wil niet zeggen dat het afzonderlijk nare mensen zijn. Wel prettig dat er ruimte tussen jullie zit. Ik vind beide programma’s wel vermakelijk maar mijn voorkeur gaat uit naar Reid. Het is wat minder formeel zonder toga en het verzoek om te gaan staan. Ik hou niet zo van poppenkast.

  3. Die laatste regel vind ik mooi. Ik denk dat ik die ook ga gebruiken, hahaha (-:
    De rijdende rechter heb ik in het voorbijgaan tijdens het zappen wel eens gezien maar dat meer ter vergissing. De nieuwe ken ik helemaal niet. We kijken zo weinig tv. Wel een leuk onderwerp!

    • Duidelijker kan het niet. De familie weet meteen waar het aan toe is. De nieuwe is in de plaats gekomen waar de oude eerst zat namelijk bij de publieke omroep. De oude is verhuisd naar SBS6.

  4. Naar deze programma’s kijk ik niet meer, ik heb er geen geduld voor. Hoewel ik Reid wel een sympathieke man vind.De problemen van andere mensen lees ik ook in de krant. Liever geef ik dan mensen in mijn omgeving die het ook niet altijd gemakkelijk hebben mijn aandacht.

    • Vind het wel leuke programma’s. Ikzelf kan het geduld voor films vaak niet opbrengen omdat ze die meestal bij de commerciëlen uitzenden waardoor de film onnodig lang is door reclames tussendoor.

      • Dat is ook hoogst irritant maar op de zender amc ( kpn) kun je films zonder onderbrekingen bekijken. Het zijn meestal wat oudere films maar wel met een goede inhoud.

Geef een reactie

