CONVERSATIE BETREFFENDE EEN WONINKJE

Jaren 70

Y. Veel Oranje!!

H. Ach ja veel oranje hé ziet er heel bekend uit zo

E. En een lavalamp op de schoorsteen!

M. Een lavalamp, ik had een oranje hahaha.

M. En een visnet en schrootjes die waren door het hele huis. .

E. Die visnetten waren stofnesten. Bovendien stonken ze naar vis als je er een had gekocht waar kort geleden mee gevist was. Het stierf daar van de planten. Moet je nu kijken hier. Kunstplanten en bloemen (wel mooie) en één echte. Die doet het alleen als je hem verwaarloost. En dan dat vreselijke tapijt.

Y. In het Openluchtmuseum in Arnhem vind je ook nog zo’n ingericht huis met zo’n bamboe ‘slang’ als plantenstandaard

25253b295232d09c-800x1420

E. Ja dat type plantenstandaard komt me bekend voor. Mijn moeder had er zo een

A. Dat is toch een prachtig huis, ondanks het ingebouwde aquarium. Tegenwoordig is het zo saai en strak met ikea meubels, bah. Doe mij het fleurige volgepakte van de jaren 70 maar. Al wil ik het zelf niet omdat het veel te veel tijd kost het af te stoffen. Makkelijk tapijtje hoor, zie je geen vlekken op.

E. Het was een halfwoninkje -zo noemde ze dat- met het toilet op de gang. Vond het wel gezellig daar. We sliepen in de kamer en hadden geen douche. Later verhuisden we van de Dapperbuurt naar de Indische buurt. Toen hadden we wel een slaapkamer maar nog steeds geen douche. We hebben wel een nieuw tapijt gekocht zoals je zult begrijpen

N. Ik had ook schrootjes, maar geen visnetten!

M. En soms zitten die schrootjes nog in de woningen.

J. Wat was dat toch een mooie tijd toen

E. Zeker, zwarte Piet was toen nog gewoon zwart en kwam door de schoorsteen zoals het hoorde. Een letterbak hadden we ook. Iedere week kocht mijn toenmalige partner er een nieuw dingetje bij om erin te zetten

H. Oh ja een letterbak die hadden wij ook, en een corduroy bankstel oranje met zwarte kussens haha.

E. Hebben wij ook nog gehad een corduroy bankstel. Goh, wat leken we allemaal op elkaar he. En we dachten nog wel dat we uniek waren en niet tot het klootjesvolk behoorde.

N. Wat leuk, Voor mij ging het luikje naar het verleden weer even open.

A. Leuk om die dingen weer terug te zien.

14 Reacties op “CONVERSATIE BETREFFENDE EEN WONINKJE

  1. Wij hadden ook zo’n huis met allemaal van die verschrikkelijke kleuren. En gebloemd tapijt. En een geverfde kachel! Nog een wonder dat we er niet vreselijk depressief van werden en helemaal gestoord van al die kleuren door elkaar. Wat waren we er trots op. Moet er nu niet aan denken.

    • Ja, die inrichting…wat hadden we een smaak toen. Mensen veranderen en de smaak verandert mee. Nu heb ik nog steeds een allegaartje maar niet meer zo druk en de kleuren harmoniëren met elkaar. Zelfs met de kleuren van de kaarsen houdt ik rekening.

  2. Begin jaren zeventig woonde ik in een kleine tweekamerwoning met twee kleine kinderen, zonder ook maar een glimp van oranje in huis. Ik kan echt niet zeggen dat het toen allemaal zo geweldig en leuk was, het was vooral woekeren met de ruimte.

    • In jou geval kan je zeker van woekeren spreken met twee kinderen. Mijn dochter was er toen nog niet die kwam pas veel later toen ik een andere relatie had en een fatsoenlijke woning met twee slaapkamers en een douche.

  3. Het was toendertijd echt een ratjetoe met heel veel schreeuwerige kleuren, je zou er nu toch niet meer aan moeten denken zo’n inrichting…

    Maar wel leuk om te zien zo’n terugblik in de tijd.

    Liefs Marianne

    • Een bij elkaar geraapt geheel maar het had wel iets. Het tapijt vind ik echt afgrijselijk, vraag me af hoe ik dat mooi heb kunnen vinden. Oude herinneringen kwamen boven bij het schrijven van dit blog

    • Tegenwoordig weten we meer en er gebeurt ook meer. Roken deden ze ook op tv en in de tweede kamer. Die heren rookten dikke sigaren want verschil moest er zijn. Ik rookte af en toe een shaggie maar tegenwoordig damp ik..

  4. Een leuk nostalgisch blog.

    In de Beurs van Berlage bezocht ik ooit een expositie van interieurs van de laatste eeuw.
    Ach hoe zullen we later terugkijken naar ons huidige inrichting.

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

