RONDJE LANDELIJK NOORD

Een paar weken geleden besloot ik een fietstocht te maken. Doel was landelijk (Amsterdam) Noord. Hieronder een verslag.

IMG_0980

Op de fiets gestapt richting centrum kom ik deze windmolen tegen. Een grappenmaker zei eens dat het behoorlijk wat energie kost om al deze molens te laten draaien..

IMG_0933

Nog even en ik ben bij de pont die me over het IJ brengt. Nee, dit is geen trucfoto maar een futuristisch flatgebouw op de kop genomen. Te zien aan de Westerdoksdijk.

IMG_0944

Als ik van de pont stap vervolg ik mijn tocht richting Durgerdam. Het karakteristieke houten kerkje is in de verte te zien..Na Durgerdam op weg naar Ransdorp.

IMG_0935

IMG_0947

Na daar wat rondgekeken te hebben ga ik op weg naar Zunderdorp.

IMG_0948

IMG_0938

Op een bankje naast de kerk gebruik ik mijn lunch. Daarna besluit ik richting huis te gaan.

IMG_0952

Voor ik met de pont overvaar even naar EYE, (het filmmuseum) dat aan de IJoever ligt. Ik heb dat nog niet van dichtbij gezien.

IMG_0954

Daarna het drukke stadsleven weer in op weg naar huis

(voor groter formaat klik op de foto’s)

22 Reacties op “RONDJE LANDELIJK NOORD

  1. Ik woon in Amsterdam-Noord. Ik heb je niet gezien. Ik zie trouwens Amsterdam-Noord ook niet op de foto’s. Je bent er eigenlijk met een grote boog omheen gereden. Dat was misschien ook wel verstandig. Dat houten kerkje staat op de grens tussen Schellingwoude en Durgerdam. Ik weet niet waar het nu precies bij hoort. Je bent daarna zonder nog één foto te maken vanuit landelijk-noord langs het kanaal terug naar de pont gereden.

    • Het ging mij om landelijk Noord. Noord – waar ik doorheen fietste- is ook best aardig met die laagbouw maar ik heb daar geen foto’s genomen anders wordt het te vol op dit blog. Maar goed..misschien had één wel gekund.. Ik ga toch eens uitzoeken waar het kerkje bij hoort

  2. Wat?
    Een windmolentje om de elektriciteit voor het verkeerslicht op te wekken?

    Het is daar in Noord wel heel anders dan hier in Noord.
    Er gaat gewoon een wereld voor me open!
    Stilte de dominee komt voorbij kende ik wel, maar de rijweg voor hem vrijhouden is nieuw voor me

    • Ja, stel je voor dat iemand op het punt staat zijn laatste adem uit te blazen, en de dominee kan er niet uit met zijn auto. Je moet er toch niet aan denken ?
      Lig je daar te wachten, je familie maar snotteren, en dan komt die vent niet.

      • @Knutsel, Appel, Hier in het gewone Amsterdam geldt dit alleen voor hulpdiensten. Maar in landelijk noord is de dominee ook een soort hulpdienst

    • @Appelvrouw. We zijn hier gek op windmolens. Zelf heb ik een windmolen op de fiets die elektriciteit opwekt voor de dynamo. Op het balkon heb ik er een die stroom voor mijn woning opwekt. Daar kan Noord in het noorden nog wat van leren.

      • eerder zag ik wel kinderen met windmolentjes op de fiets, nooit geweten dat die al zo vooruitstrevend waren. Heb jij ook een mooie roze?

  3. Ooit werkte ik door Amsterdam-Noord en keek ik over de Ringweg naar Landelijk Noord.
    Het landelijk onder de rook van de ringweg blijft prachtig.
    Wel moet de blik altijd richting het noorden gericht blijven.
    De ringweg blijft een lelijke afscheiding.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

    • Die weg is inderdaad lelijk maar daar ontkom je niet aan. Bijna overal waar je kijkt in dit land zie je wel een weg. Ondanks die weg is het toch een mooi gebied. Groet terug.

  4. Wat zijn daar toch mooie dorpjes!! En op zo’n fietstocht gecombineerd met futuristisch aandoende gebouwen van Amsterdam maakt deze tocht super.
    Denk da tje genoten hebt, yvonne

    • De combinatie van het moderne en het oude vind ik goed samengaan. Ik heb nog niet alle dorpjes gezien. Je hebt daar ook Uitdam en Holysloot. Hoe ze aan de naam van het laatste dorp komen weet ik niet. Typisch is het wel die combinatie van Engels en Nederlands.

  5. jammer dat je niet in Broek in Waterland was ,want daar is het geweldig Edwin.
    Wat jij deed benaderde mijn route wel zo ’n beetje
    Volgende keer dus ook Broek in waterland aandoen en daar op een hoekje een heerlijke kop cappuccino nemen.
    Daar in het toilet kan je dan jou naam opschrijven zodat ik kan zien dat jij er bent geweest 🙂
    En als je binnendoor vanuit Broek in Waterland terug fiets naar Amsterdam dan kom je ook nog een supergave boerderij tegen waar je verse melk kan meenemen en ook nog even kunt zitten.

  6. Ik ben een paar keer in Broek geweest, leuk plaatsje. Deze keer was het me te ver. Als ik er weer eens ben zal ik zeker een kop cappuccino nemen. Echter, ik ga altijd naar het herentoilet dus dan moet jij er ook op wil je mijn naam zien. Melk lust ik niet, maar die boerderij lijkt me best mooi.

Geef een reactie

