TONDEJEU!!!

IMG_0925

Vorige week had ik iets vreemds. Fietsend door Amsterdam Osdorp kwam ik dit gebouw tegen. Het is de achterkant van een bloemengroothandel. De naam die erop staat vroeg om een woordgrap nadat ik kort tevoren onderuit was gegaan omdat mijn trapper een stoeprand had geraakt. ”NONDEJU!” vloekte ik. Weer opgekrabbeld maakte ik bovenstaande foto die ik- thuisgekomen- uploade op mijn blog. Bovenaan de foto voerde ik de titel in. Precies zoals hierboven.

Maar toen gebeurde het. Op het moment dat ik wilde publiceren dacht ik: zullen de lezers deze woordgrap wel begrijpen? Het grootste deel van de bloggers is intelligent, maar het moet voor iedereen duidelijk zijn. De onzekerheid sloeg toe en mijn wijsvinger vibreerde onrustig boven de muisknop, twijfelend tussen publiceren of niet. Ik besloot het te doen maar trok het kort daarna weer terug

Maar wat nu. Een aantal van mijn lezers weet dat ik altijd iets plaats op vrijdag. Slechts eenmaal per week want ik vind- aan de oude reclame van Chrysal refererend dat- één dopje per week” voldoende is..

Niet al te ingewikkeld en hoogdravend moeten mijn bijdragen zijn maar ook niet te onbenullig en te gemakkelijk. Er staan veel foto’s op de pc dus dacht ik: laat ik er daar maar één van plaatsen: Het werd de schoolfoto. Makkelijk en zeker niet creatief omdat ik die foto niet zelf gemaakt heb, maar wel leuk omdat het mijn enige schoolfoto is.

De bedoelde bijdrage van vorige week staat er nu dus alsnog.

15 Reacties op “TONDEJEU!!!

  1. Daar is toch geen woordje frans bij? Fransen vloeken in het frans,Marokkanen in het marokkaans, vandaar dat ik dat woord nu ook goed ken, klinkt als ‘dienermak’, wij zeggen meestal g v d, of g d. en soms chips.
    Fijn weekend, Edwin.

    • Zo vloekt ieder volk in zijn eigen taal. Nondeju en rododendron worden gebruikt als iemand niet echt wil vloeken. Als je van je fiets gelazerd bent en Nondeju roept en ziet even later Tondejeu staan dan lijken die woorden qua klank erg op elkaar. Vandaar dat ik die link legde. Chips is ook een leuke. Een fijne zondag

  2. Leuk blog!

    Het is een grote die Ton de Jeu.
    Maar geven wij nog wel een bloemetje als kadootje ?

    Osdorp, ooit gaf ik daar les, maar nu kom ik daar nooit meer.

    Vrolijke voorjaarsgroet,

  3. Leuke woordspeling Edwin, niks bezeerd bij de val van je fiets?

    Ik weet nog van vroeger dat bij ons in de straat een buurman altijd zei ( Sodeju, als er iets gebeurde wat hem niet zinde, is toch ook een woord dat je bij blijft…

    Liefs Marianne

    • Het viel gelukkig mee. Geschaafde knokkels en een pijnlijke arm. Het is weer over en heb inmiddels weer een paar fietstochten gemaakt. Sodeju hoor je ook weleens. Ik ken iemand die ”Krijg de tandjes” zegt als ie vloekt. Liefs terug

Geef een reactie

