SPRINKHAAN

IMG_0876

Van de week zat ik achter de pc een stukje te schrijven toen er plotseling iets hards tegen mijn voorhoofd sprong. Ik had geen idee wat het was en sloeg het weg. Na goed zoeken zag ik een beestje op het tapijt zitten dat ik probeerde te pakken met een uitgeschoven luciferdoosje. Dat lukte niet. Hij sprong weg richting slaapkamerdeur die onderin een kier heeft.

IMG_0885

Nu vond ik het bespringen achter de pc al niet prettig maar in mijn slaap zou ik me te pletter geschrokken zijn.

IMG_0882

Dus besloot ik hem- hoe vredelievend ik ook ben- gewoon dood te trappen. Dat viel nog niet mee want het beestje had een keiharde schild.

IMG_0895

Uiteindelijk lukte het me. Ik legde hem op een witte enveloppe en maakte een paar foto’s. Hoe klein hij is kunt u zien op deze foto. Het kan niet anders dan dat het een sprinkhaantje is. Maar hoe hij hier nu komt?

28 Reacties op “SPRINKHAAN

  1. Brrrrrrrrr….ik heb het ook niet zo op springende beessies maar ik ben dan wel weer zo’n watje dat ik het zielig vind om hem dood te trappen…..

    Ik wist niet dat er ook bruine sprinkhanen bestaan want hier zat er laatst eentje in de tuin maar die was lichtgroen, het valt me trouwens wel op dat je ze nu meer ziet dan vroeger….

    Kan me goed voorstellen dat je van die sprinkhaan af wou want je gaat niet lekker slapen als je weet dat er zo’n springend beestje rond loopt….

    Ik wens je een fijn weekend Edwin.

    Liefs Marianne

    • Het is ook niet mijn ding om beestjes dood te trappen maar hij ging richting slaapkamer en dat vond ik niet prettig. Ja, een vreemde kleur idd, ik had zo’n kleine bruine nog nooit gezien. Sprinkhanen horen in een tuin of in het bos maar niet op een bovenwoning. Fijn weekend en liefs terug

    • Henk, daar heb ik ook aan gedacht maar wist niet dat wantsen konden springen. Misschien is het er wel een, een springende. Een zwarte tor tussen de lakens lijkt me ook niet gezellig. Gisteren mijn lakens verschoond maar ga straks toch maar even kijken.

  2. Nou, het is inderdaad wel een vreemd model voor een sprinkhaan.Lijkt nog eerder op een uit de kluiten gewassen vlo. Maar op foto twee en foto vier lijkt hij ook vleugeltjes te hebben, harde kevervleugeltjes.En dat klopt dan wel weer met jouw opmerking, dat hij een keiharde schild had. Ik vrees dus, dat hij niet tegen je voorhoofd gesprongen is, maar gevlogen en dat het een onschuldig, verdwaald kevertje was. Zinloos geweld dus eigenlijk. 🙄

    • Een vlo met kevervleugeltjes, da’s interessant. Ik sta hoe langer hoe meer voor raadsels. Zonde dat ik zinloos geweld heb toegepast bij dit bijzonder schepseltje maar ik kon niet anders aangezien ik rustig wilde slapen.

  3. EJW?
    Ieder leven heeft zin, dat mag je niet zomaar doodtrappen.
    Je weet toch dat je insecten kunt eten, zo levend in de pan zijn ze het knapperigst.

    Dit lijkt op zijn schild helemaal niet op een sprinkhaan, en zijn poten ook niet echt volgens mij. Ik ken alleen de boomsprinkhaan die heb ik regelmatig binnen, alleen op mijn kamer, 2e verdieping. Die zal wel door het raam springen, maar de dichtstbijzijnde boom is toch wel 25 meter van het huis.

    Je hebt er wel een paar lieve plaatjes van gemaakt, daar waar hij op zijn rug ligt heb ik erg met hem te doen.

    Als je je nu eens verveelt of zo nieuwsgierig bent kun je eens zoeken op internet naar wat dit zou kunnen zijn. Misschien vindt je iets.
    De link, Soortenbank, kreeg ik in een reactie bij mij van Klein Borkel
    http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=265

    Hier dus de soorten. Als je het antwoord weet hoop ik dat je het deelt 🙂
    Ik heh al gekeken maar zag hem niet, maar ik ben ook een slechte zoeker.
    http://www.soortenbank.nl/hoofdgroepen.php?groep=Insecten&selectie=5&hoofdgroepen_pad=%2C1%2C5

    • Dank voor je linken, ik heb ze doorgekeken. Volgens mij is het geen sprinkhaan niets wat er op lijkt maar interessant om te lezen. Ik ga op onderzoek uit in een verloren uurtje want ben toch wel benieuwd wat het dan wel is. In ieder geval is een bijzonder schepseltje waarvan één exemplaar niet meer onder ons is.

    • Een gemuteerde kakkerlak, daar zeg je zowat. Hij heeft inderdaad de kenmerken van een kakkerlak die heeft ook zo’n harde schild. Oh…dus toch niet? Het raadsel wordt alleen nog maar groter. Heb nu toch wel spijt dat ik dit bijzonder exemplaar heb doodgetrapt. Gelukkig heb ik de foto’s nog. Dank voor je link, interessant om te lezen.

  4. He Jakkes! van die grote wantsen brrrrrrrrrr dacht altijd dat die zo klein waren dat je die niet eens zag.. vind het hele idee van bed wantsen al niks, krijg terwijl ik dit schrijf al overal jeuk, bah. En nee ik dacht ook niet aan een sprinkhaan bij het zien van de foto’s die zijn meestal wat slanker, bruine ken ik wel vaak in Spanje gezien en hier in mijn tuin zijn het meestal groene soms een wat beige gekleurde maar gelukkig altijd klein want ik heb ze een keer gezien dat ze groot waren als een knijper…Toen ik de was af ging halen en een knijper wilde pakken sprong daar zo’n grote vanaf dat was wel even schrikken. Dit was in Frankrijk.

    Fijne week nog Edwin.

    • Het is en blijft een vreemd beestje. Ik weet bijna zeker dat het een wants is. Sprinkhanen zijn langer en slanker en zien er anders uit. Ik kom er in het bos soms een tegen. .

  5. Nou, we zijn er zo onderhand achtergekomen dat het een Wants is. Ik ben een stedeling dus heb er helemaal geen verstand van. In de huiskamer bijv staan alleen kunstplanten.

  6. ik denk dat is is gesprongen hahahaha

    Goedenavond Edwin,

    Zo hehe ik kom ook weer eens even langs ik ben van plan om het loggen weer wat op te pakken dus….wie weet zien we elkaar weer wat vaker.

    Ik wens jou voor nu een fijn weekend toe.

    Groeten Otto de Vries

  7. Hé, ik typte en ineens sprong mijn reaktie weg… begin opnieuw :

    Ik denk dat het een krekeltje is, Edwin. Een sprinkhaan is over het algemeen groter. Krekeltjes komen naar binnen bijv. uit een perkje in de buurt, als het buiten frisser wordt.
    Je leest het vaak in verhaaltjes dat er een krekeltje achter de kachel zit, sjirpend of niet… Bijvoorbeeld Jemini Krekel van Pinokkio…

    Je hebt toch niet dié krekel platgetrapt..?..! Hoé moet het dan verder met dat verhaal en met Pinokkio..?

    Het zij’ je vergeven bij deze, Edwin….
    groetjes, hanny

Geef een reactie

