VREDELIEVEND

IMG_0776

Reigers zijn echte krengen. Dat ze vissen en kikkers vangen is tot daar aan toe. Maar laatst zag ik een reiger die het voorzien had op één van de kuikens van moedereend die net uit de sloot gekropen waren. Hij nam een duikvlucht en pikte de smakelijkste er tussenuit. De eend die niets kon uitrichten vluchtte luid kwakend met haar overgebleven kroost terug de sloot in.

IMG_0794

Nou vooruit, bij gebrek aan beter willen ze nog wel eens een snee brood eten.

IMG_0780

Nee, dan de meeuw. Deze vogel heeft een geheel andere aard. Ik zou haar zelfs vredelievend willen noemen. Zie hoe zij de wacht houdt bij een gewond medeschepsel. Toen ik de foto nam kon ik mijn tranen van ontroering nauwelijks bedwingen.

23 Reacties op “VREDELIEVEND

  1. Reigers eten ook ratten, dat pleit wel voor ze. En meeuwen, ja, daar heb ik wel wat mee. Voorzichtig met ze blijven, vooral nu de jongen vliegles krijgen. Over aandoenlijk gesproken. Je foto’s zie ik nog niet, maar dat komt vast goed.

  2. Wij hebben een spelletje iedere keer als we in Nederland rondrijden: de eerste die een reiger ziet krijgt een prijs. Bij ons zie je ze veel minder, maar wij hebben dan ook niet zoveel water hier.

    • Leuk spelletje voor in de auto. Bij mij in de buurt genoeg reigers dus altijd prijs. De reiger op de foto krijgt af en toe een snee oud brood van me. Dan laat ie hopelijk de eenden en kikkers met rust. Met ratten heb ik wat minder moeite

    • Misschien een goed idee. Van de week was de ganzenlever nog in de bonus. Wat die eenden doen is niet leuk maar niet te vergelijken met het opvreten van eendenkuikens. Vraag me nu af of meerkoeten geen gemenigheidje hebben

  3. Leuke schiet momenten heb je getroffen. De reiger met de snee brood is echt leuk. En die meeuw, ja, aandoenlijk. Maar misschien had hij de rest al op.

    Maar dat reigers krengen zijn wil ik bestrijden.
    Ik had de neiging ze te vergelijken met mensen…
    Maar daar zijn teveel voorbeelden van daarom hou ik het kort.

    Wij houden dieren in stallen en kleine hokken, soms zo klein dat ze niet eens kunnen staan.
    En dat alleen maar om ze te doden na een gruwel leven.
    Niet eens omdat wij honger hebben
    maar om ze in de diepvries te leggen!

    • Een toevalstreffer met dat brood hoe hij het in zijn bek houdt. Hij lijkt niet helemaal tevreden omdat er geen boter op zit. Mensen zijn de vreemdste soort op aarde. Dat komt door hun tegenstrijdigheid. Aan de ene kant zorgzaam maar aan de andere kant wreed. Een dier doodt voor zijn behoud, een mens vaak zonder reden of voor de lol.

  4. M’n vijver werd elke keer leeggehaald door zo’n reiger. Nu doe ik maar geen visjes meer. Schiet toch niet op. Ja, een net eroverheen kan ik nog overwegen maar ik vind dat weer zo zielig voor de waterlelie – die komt dan minder goed tot haar recht… Ingewikkeld allemaal..;-)

  5. @Yvonne, mooi om te lezen.
    @Rebelse huisvrouw, Nogal ingewikkeld, inderdaad. Ik zie weleens kunstreigers bij een vijver staan. Misschien durft een echte er dan niet meer bij te komen.

  6. Weer wat geleerd….wist ik niet van de reigers.. vind ze wel altijd heel statig staan… maar deze op jouw foto kijkt wel erggggggggg gemeen…. Zou die meeuw echt zo sociaal zijn.! Mooie foto serie zo 🙂

Geef een reactie

