W(I)TTEWAAL

Afgelopen week liep ik weer eens door de wijk bij mij achter. Het is een wijk die vernoemd is naar politici van weleer. De meeste namen op de straatnaamborden zijn goed gespeld maar de gemeentelijke dienst die daarover gaat heeft ook een paar lelijke steken laten vallen. Dan zou je denken herstel het op een nette manier. Dat hebben ze met één bord gedaan maar met een paar andere hebben ze er met de pet naar gegooid.

Het eerste dat me toentertijd opviel toen ik door het nieuwe buurtje liep was dat er C.P.M Rommelplantsoen stond i.p.v C.P.M Rommeplantsoen. Waarschijnlijk had een oud K.V.P er aan de gemeentelijke bel getrokken want enkele weken later was het bordje vervangen door een correcte zodat de politicus zijn juiste naam terugkreeg. Romme, zonder L.

IMG_0645

Ze hadden wel meteen de naam van onze eerste vrouwelijke minister (Marga Klompé KVP) goed gespeld.

IMG_0649

Verder zijn daar de J.M den Uyl straat, het Willem Drees plantsoen, de P. Lieftinck straat, G.Brautigam straat enz. Goed gespeld allemaal, maar dan komen we bij de freule. Die aardige freule met het goedmoedige gezicht die een sociaal politica was (CHU). Ten eerste heette ze voluit Wttewaall van Stoetwegen dus niet alleen Wttewaall. Maar nu komt het…de verkorte naam is nog verkeerd gespeld óók. De i in Wittewaal hoort daar niet, bovendien ontbreekt er een tweede L aan het eind.

En dan het allerdroevigste…De borden zijn niet vervangen. De gemeente stuurde er een medewerker met een blik verf naar toe die de I gewoon even wegschilderde. Verder wist niemand dat Wttewaall met dubbel L moet. Hieronder enkele foto’s die niet gemanipuleerd zijn. Gelooft u het niet, dan komt u zelf maar kijken

IMG_0650

Gewoon weggeschilderd. Ze moesten toen ook al bezuinigen denk ik.

IMG_0648

Even verderop. Dit is het toppunt van slordigheid. Als het te duur is om nieuwe borden te plaatsen verf de i dan fatsoenlijk weg. Is het door de regen gekomen had dan tenminste goede verf gekocht. De freule verdient beter. Gemeente doe er iets aan.

Freule

eigen foto’s. freule: foto internet

24 Reacties op “W(I)TTEWAAL

  1. Toen mijn opa trouwde vroegen ze op het gemeentehuis of het met 1 of 2 van diezelfde letters was. Omdat er twee dezelfde letters in de naam zitten zei mijn opa 2. Sindsdien is het fout gespeld, want de gemeentepersoon bedoelde die twee letters naast elkaar en dat was niet het geval.
    Toen mijn vader trouwde herstelde hij, als enige in de hele familie, die fout en hebben wij weer de oude naam, maar toch was die van mijn opa veel mooier!
    Soms is een foutje heel charmant. Maar een i en geen l is een groot minpunt. Gelukkig maar dat google daar wel raad op weet en je toch bij de juiste persoon brengt. Zonder de verfkwast. Zou de gemeente dat gedaan hebben?

    • Ik heb hetzelfde in mijn familie. Mijn naam eindigt op een L. Mijn neef hoort eigenlijk dezelfde naam te hebben maar die eindigt op dubbel L.Dat komt omdat hij in Duitsland verkeerd is ingeschreven. Hij heeft het altijd zo gelaten. Heeft ook wel iets sjieks eigenlijk. Verder vind ik het onberijpelijk dat de gemeente zulke groffe fouten maakt. En als je ze gemaakt hebt herstel ze dan fatsoenlijk. In Amsterdam Zuid was dit niet gebeurd

      • Edwin, hier in een buurdorpje hebben ze de borden verwijderd en nieuwe borden gezet. Stuk of vijf, schat ik, bij alle uitgaanswegen. Ze hebben het dorp verdeeld in oost… zuid …en dat moest onder de plaatsnaam staan dus.
        Kosten van deze paar nieuwe borden, 150.000 euro. Wees dus maar blij, dat ze op onze centjes letten. Een ietje meer of minder….

      • Is het de gemeente of de bordenmaker die de fout heeft gemaakt?
        Ik vind het ook echt niet kunnen als je iemand een straat wilt laten zijn doe het dan goed. Een beetje controle mag ook wel.

  2. Ja, dat krijg je met die vreemde buitenlandse namen. Wttewaall, lijkt me Tsjechisch, alleen in Tsjechië hebben ze volgens mij namen met alleen medeklinkers.
    Wttewaall, vraag me overigens af, hoe je dat uitspreekt .
    Romme kreeg dus wel een nieuw bordje, daar hebben ze de L niet overgeschilderd, misschien politieke voorkeur?

    • Zij was van adel. En mensen van adel hebben vaak ingewikkelde namen. Ik weet niet of ze van oorsprong Tsjechisch is. Wttewaall spreek je uit als Uuttewaall. ”Leuker kunnen we het niet maken maar wel makkelijker” gaat in deze niet op. .

      • O nee Edwin, dat was een foutje. Ik had plotseling het logje van jou helemaal op mijn weblog van wordpress als nieuw logje. Snapte er geen bal van, maar lag aan de knop reblog hierboven. Heb jouw logje op mijn weblog weer verwijderd hoor.
        Die reactie van reblogged this on Babbelegoegje’is nog een gevolg van het proberen, hom het er weer af te krijgen, denk ik. Kan dus verwijderd. Moet zeggen, dat het een rare gewaarwording was, een reactie op iemands blog willen lezen en aanklikken in je mail en dan dat blogje op je eigen weblog zien…de wonderen zijn hier de wereld ook nog niet uit…
        Fijn weekend Edwin…

    • Kan me voorstellen Babbel dat je vreemd vond dat mijn stukje op jouw weblog stond. Straks ontvang je de royalties nog, Dat zou je niet wilen na mijn gezwoeg. Fijne zondag .

  3. Kom toch eens gauw kijken, dit is te gek, dit wil ik met eigen ogen aanschouwen!
    Trouwens: Babbel, in voormalig Joegoslavie heb je ook heel wat namen met alleen medeklinkers. Een weetje.

Geef een reactie

