STILLE TOCHT

Snap 2012-12-16 at 13.45.01

We raken zo langzamerhand van het padje. Werden stille tochten eerst nog gehouden voor mensen die door zinloos geweld om het leven zijn gekomen, tegenwoordig word dit ook voor dieren gedaan. Zelfs als ze niet door grof geweld het leven hebben gelaten. Ik concludeer hiermee dat de devaluatie van het fenomeen stille tocht is ingezet.

Vanaf nu stille tochten voor dieren.

De kat van mijn tante komt onder een auto door een automobilist die voor een spelend kind moet uitwijken. Het dier is geplet waarbij ik u de details bespaar. Dit is erg moeilijk voor tante, ik geef dat onmiddelijk toe. Maar om nou een oproep op Hyves te plaatsen of er iemand mee wil lopen in een stille tocht gaat toch wat ver. Maar de tocht kwam er wel. De stoet liep een week later teneergeslagen door de buurt met tante voorop. De Hyvesvrienden steunden haar met vele bemoedigende woorden waarbij de ”dikke knuffels” en de ”sterktes” niet van de lucht waren. Er was er één bij die zelfs: ”Kop op meis, dan neem je toch gewoon een nieuwe,” zei.

Mijn vegetarische buurvrouw die de hele dag op wortels loopt te kauwen en zodoende het wortelvrouwtje wordt genoemd ziet me vlak voor de feestdagen thuiskomen met een plofkip onder de arm. Ze lacht vriendelijk maar ik vertouw het niet. De volgende dag blijkt mijn wantrouwen juist. Ze heeft alle vegetariers uit de buurt opgetrommeld en een stille tocht georganiseerd. Buurvrouw loopt voorop. Ze omklemd een lange stok waarop een kunstplofkip is gespietst. Het geheel lijkt zodoende op een Palmpasenoptocht in december. Daarachter lopen haar medestanders met spandoeken die er niet om liegen. Eén lelijkerd met een inwit gezicht wenst mij zelfs toe geslacht te worden door een ritueel slachter met een bot mes. Een andere wat mildere vrouw gooit een verrot ei tegen het raam dat ik een dag tevoren gelapt heb. Echte dierenliefhebbers is mijn conclusie als ik die van haat vertrokken gezichten zie.

Vanaf nu dus ook stille tochten voor dieren, zelfs als die niet doodgeschopt of geslagen zijn. Wat is een stille tocht nog waard nu die zo gedevalueerd is.

19 Reacties op “STILLE TOCHT

  1. Mensen weten met hun emoties geen raad en dan doen ze dit soort zottigheid. Terwijl waarschijnlijk de dieren door de vervuiling van de mensch de weg kwijt raken. Zo maar mijn gedachte hierover …… Plastic Ocean en vergeet al die stralen die wij tegenwoordig door de lucht schieten niet. Het dieren radartje raakt van slag. Zo ook bij de bijen en de vogels die pardoes uit de lucht vallen. Kunnen we heel wat stille tochten verwachten 😉

    • De zeeen en oceanen zijn vergeven van troep. Het kan dus ook een ziek dier zijn geweest. Ook de lucht is op veel plaatsen niet zuiver. Verder is het eind zoek als je voor dieren stille tochten gaat houden. Ik wil ze exclusief bewaren voor mensen die door zinloos geweld om het leven zijn gekomen.

  2. De stille tocht heeft in mijn ogen zijn waarde verloren, als we voor dieren dit gaan organiseren dan is het einde zoek. Iedere dag worden er miljoenen dieren geslacht voor ons, niet vegetariers en mensen die gewoon van vlees houden. Moeten we daar dan ook voor gaan lopen? Zo lang er nog duizenden kinderen onnodig sterven aan malaria, of Afghaanse kinderen op mijnen lopen, moeten we dit niet doen! Het is van de zotte.

    • Zelfs op politiek niveau. Ze moeten daar natuurlijk ook laten blijken dat ze begaan zijn. Is altijd goed voor de buhne. In de natuur gaat het soms mis. Men gaat ervan uit dat er een gezond dier aangespoeld is maar vaak zijn het ook zieke dieren..

  3. Goedenavond Edwin,

    Tja ik begrijp uiteraart dat dit een blogje met een knipoog is…..maar een tocht is toch vaak om velen de gelegenheid te geven hun emoties een plaatsje te kunnen geven,en ja tuurlijk niet voor een kat en zeker niet voor een plofkip.

    Maar ja aan de andere kant moeten we nl ook gaan uitkijken niet iedereen die nu een tocht organiseert al op voorhand een plakker op het voorhoofd te geven.

    Tja het is en blijft een moeilijk onderwerp….en ach we raken al zoveel in dit landje kwijt…dus misschien dit wel???

    Zo na een druk weekje even rust.

    Ik wens jou een heel fijne avond en Zaterdag toe

    Maak er iets moois van ga ik het ook doen.

    Groeten Otto de Vries

  4. Heeee,ik dacht hier al op gereageerd te hebben !? of was dit op FB.. ik raak in de war zo of ik word dement 😉 ik ben een grote dieren liefhebber en misschien hadden er dingen beter gekund.. maar een stille tocht gaat mij ook iets te ver.

Geef een reactie

