HET BADHUIS

In de jaren 70 woonde ik met iemand samen op het Javaplein achter het badhuis en zo te zien hadden we een feestje die dag. Het was een eenvoudige woning zonder balkon en douche. Een douche werd later in het toilet gebouwd door een handige kennis zodat we niet naar het badhuis hoefden. Het karakteristieke gebouw is gelukkig bewaard gebleven voor de buurt. Hieronder de geschiedenis van het badhuis

Het Badhuis opende in 1942 haar deuren en was daarmee één van de laatste badhuizen dat in Amsterdam gebouwd werd. Het werd al snel een centrale ontmoetingsplek voor buurtbewoners. In de jaren 70 liep het aantal gebruikers steeds verder terug omdat steeds meer mensen een douche kregen. Voor een dubbeltje mocht men 10 minuten douchen en het was een sport om er een paar minuten bij te smokkelen. In 1982 sloot het Badhuis en verloor het voorgoed zijn functie als badhuis. Na sluiting heeft het onder andere dienst gedaan als Hindoetempel en kringloopwinkel voordat het begin jaren 90 zijn bestemming als horecagelegenheid kreeg. Na vele wisselingen van eigenaar en naam heeft het Badhuis nu naast zijn oude naam ook zijn oorspronkelijke functie als centrale ontmoetingsplek voor buurtbewoners weer terug.

Bij de opening in 1942 werd er door de buurtbewoners een plaquette aangeboden met dit schone gedicht:

”Reinheid is een schoone deugd

Voor ouderen en voor de jeugd 

Houdt daarom ook dit badhuis rein

Hetgeen ook in uw belang kan zijn”

29 Reacties op “HET BADHUIS

  1. Grappig zo’n gedateerde foto!
    Ik heb daar in de buurt gewoond, ken het goed.
    In de jaren ’70 had ik een vriendje met ook zo’n huis zonder douche (wat toen nog heel gangbaar was). Voor de grap wilde ik wel eens mee naar het badhuis. Achteraf toch een bijzondere en historische ervaring.
    Hij had trouwens een wc die nu in een museum niet zou misstaan: naast het aanrecht in de keuken, met twee halve deurtjes, en zo klein dat als je erop zat, het onderste deurtje open moest blijven staan. En dat stinkend naast het fornuis!

    • Oostenburg, Wittenburg of Kattenburg misschien. Daar woonde familie van me in een heel klein woninkje. Het toilet zat daar ook in de keuken pal naast het fornuis. Ook daar kon de deur niet dicht. Lekker fris. Inderdaad een gedateerde foto. Ik zou er nu niet aan moeten denken zoveel planten water te moeten geven

    • Ja, zo was de inrichting in die tijd al hadden we geen beschilderde sinaasappelkisten als stoel. Ook ontbrak het bekende visnet aan de muur. Dat waren trouwens stofnesten. Het roodharige meisje kan vandaag de dag nog net zo gekleed gaan..Ze ziet er tijdloos uit.

  2. Geweldig!! Ook jij bent weer terug in de jaren zeventig…geniet hier enorm van. Inderdaad maakt zo’n foto dat weer meer herinneringen terugkomen: die plankjes voor de ramen, het liefst met veel groen erop, groene flesjes en potjes.

    Een badhuis kende men hier volgens mij niet, heel lang was het behelpen met zo’n ijzeren badje dat in de keuken op de vloer werd gezet en daar waste je je in. Eigenlijk was zo’n badhuis zo’n gek idee nog niet, en ik denk inderdaad dat het best gezellig was als daar alle buurtbewoners kwamen.

    Edwin, heb weer genoten!

    • Jij bent ook in het verleden gedoken, zag ik. Dat heb je op onze leeftijd dan worden we melancholiek. Voor jou ook herkenbaar al die frutsels. Op rommelmarkten kom je ze nog vaak tegen. Die plankjes voor de ramen was een idee van een nicht van de vrouw waar ik mee woonde. Die zei: ”Een raam is om naar te kijken en niet erdoor.” Dat heb ik atijd een vreemde stelling gevonden. Het is nog steeds een ontmoetingsplek al ontmoet men elkaar tegenwoordig op het terras.

  3. Goedemorgen Edwin,

    Nou ik ging ook altijd met m,n vader naar het badhuis in de Zocherstraat,achter de autopon op de Overtoom. Daarom ken ik me zo vinden in de conferance van herman v Veen.
    ja heerlijk al die brullende kerels je voelde je als kleine man een heel groot pikkie.

    Leuke foto’s

    Nou hier ziet het er lekker zonnig uit!

    Ik denk niet dat we een hittegolf krijgen, maar toch je weet maar nooit :):)

    Ik wens je een fijne Zondag toe.

    Groeten Otto de Vries

    • Goedemorgen. Ik ben nog nooit in een badhuis geweest. Ik had me gewoon bij de kraan blijven wassen als we niet zo’n handige kennis hadden gehad. Inderdaad, lekker weer vandaag. Een fijne zondag.

  4. Oude foto’s zijn altijd zo leuk, toen waanden we ons modern, nu ziet het er gedateerd uit. Wat een mooi badhuis. Wij in Krommenie hadden er ook een, het heeft een andere functie, maar is er gelukkig nog, we hebben zelfs een badhuislaan.

    Mevrouw Kut is nog niet geariveerd. ( of houdt zich rustig )

    • Ik zou zo niet meer willen wonen, veel te druk. Het badhuis is een mooi karakteristiek gebouw. De vorm lijkt een beetje op die van een stoommachine. en dat was het ook min of meer. Mevr K nog niet gearriveerd in Krommenie?. Misschien is de verhuizer niet op komen dagen.

  5. Voor tien cent tien minuten duochen.. het lijkt weinig maar ik denk dat er toen toch mensen waren die het veel geld vonden en het misschien niet eens hadden.. misschien was het wel een luxe voor hen. Vind het er nu wel gezellig uit zien en ik denk dat er voor ouderen die daar een bakkie gaandoen best wel wat herinneringen naar boven komen en vertelt worden. Dat gedichtje kende ik wel…is zeker mooi en misschien nog wel van toepassing zelfs na zoveel jaar later .
    Edwin, die eerste foto komt bekend voor of vergis ik mij nu.. Ik heb ook nog wel wat van dit soort foto’s

    Liefs
    Wil/Zizy

  6. Hallo Edwin

    Dit doet me denken aan mijn jeugd, we woonden met z’n zessen in een klein huis en moesten ons wassen in de keuken met een wasteiltje..

    Wat was dat behelpen in die tijd, vooral in de pubertijd begon ik het steeds naarder te vinden om op die manier je te moeten wassen..

    Bedenk me ook dat mijn vader en moeder eigenlijk nooit een douche hebben gehad, nu ik zelf ouder wordt stemt het me wel eens treurig dat ze toch ook een hoop armoede hebben gekend..

    Gelukkig hebben we het nu allemaal veel beter..

    Liefs Marianne

    • Daar moet je toch niet meer aan denken. Mijn opa en oma waar ik vaak logeerde wasten zich ook in een teiltje. Ze verschansten zich in de keuken en bleven een uur weg. En ik maar wachten. Mijn ouders hadden wel een douche. Toen ik geboren was verhuisde ze naar een moderne woning in Amsterdam west.

  7. Goedemiddag Edwin

    nou het is echt herfst

    koud grijs en donker.

    maar we gaan zo lekker het weekend in.

    Ik wens je een fijne namiddag en vond toe

    Groet Otto

  8. ik heb jaren achter het badhuis op het ceramplein gewoond…en ging altijd op vrijdag naar het badhuis…ik vondt het een ramp dat gebler en de damp…het koste toen een duppie…en een kwartje voor een badkuip…Later toen ik verhuisde naar noord,kregen wij een eigen douche…

    • Als jij in dezelfde periode als ik daar gewoond had waren we buren geweest Ik ben nooit in het badhuis geweest om redenen die jij beschrijft. Ik waste me met een washandje bij de kraan

Geef een reactie

