VAN DE POT GERUKT

Opstand en hysterie op het Haagse Aloysius College: als het aan de rector ligt, moet er voortaan worden betaald voor een wc-bezoek. Een groep van zo’n vijftig woedende leerlingen zou woensdag korte tijd de gang voor het kantoor van de rector hebben bezet. De veroorzaakte woede was niet alleen gestoeld op de nakende betaalde wc-bezoeken. De rector is ook van plan om leerlingen te verbieden om met een jas in de gang rond te lopen. Daarbij is het niet langer toegestaan in de pauzes het schoolterrein te verlaten. Leerlingen die via Facebook opriepen tot protest, zijn door de school geschorst.

Tot zover het bericht.

Waarom moeten die leerlingen betalen voor toiletbezoek? Ik neem aan dat het aan de prijs van het toiletpapier ligt. Een poos geleden las ik dat managers van verzorgingstehuizen hun inwoners zelf het wc papier wilde laten betalen. Of dat toen door is gegaan door de druk van de media weet ik niet meer, maar wat de managers betreft moest er betaald worden voor het afvegen der bejaarde billen.

Het bericht over deze rector is het zoveelste geschifte dat ik lees. Als het werkelijk gaat om de prijs van het toiletpapier moet hij ongeveer weten hoeveel iemand gebruikt. Hoe wil deze rector dat gaan doen. Gaat hij schoteltjes bij de toiletten neerzetten. Eén voor de kleine en één voor de grote boodschap. Vrouwen die hun schaamdelen afvegen na het plassen zijn minder toiletpapier kwijt dan wanneer ze een grote boodschap neerleggen. De rector gaat dat – om fraude te voorkomen – hoogstpersoonlijk controleren door aan de deuren van toiletten te luisteren of hij  gekletter waarneemt of het geplons van een drol. Tevreden – maar met de neus dichtgeknepen na een grote boodschap –  int hij de gelden als de leerlingen van het toilet komen.

Verder is het verboden met de jas in de gang rond te lopen en in de pauze het schoolplein te verlaten. Nou is dat niet leuk maar het kan veel erger. Op de LTS hadden we een metaalleraar die het nodig vond om houten blokjes rakelings langs je hoofd te gooien als je praatte. Daarna moest je in een door hem getrokken krijtcirkel een metalen staaf boven je schouders tillen en net zolang blijven staan totdat hij bevredigd was. Lukte dat niet dan kreeg je strafwerk mee. Tóen hadden de ouders eens naar school moeten gaan om verhaal te halen, maar de leraar stond op een voetstuk dus had altijd gelijk.

Een rector als toiletjuffrouw. Het kan allemaal in Nederland. Ik zou het wel eens andersom willen zien. Een toiletjuffrouw die college geeft. De dames met dit eenvoudige doch eerzame beroep zouden boeiende verhalen kunnen vertellen.

Misschien iets voor het volgende collegetour?

11 Reacties op “VAN DE POT GERUKT

  1. Soms zou je zo weer terug naar vroeger willen, toen alles vergoed werd en je billen niet alleen geveegd maar ook gewassen werden. Als het om wc papier gaat kunnen de leerlingen toch hun eigen rol meenemen?

    Maar wat een wrede leraar! Een staaf omhoog houden in een cirkel.
    Je bent nu vast en zeker héél sterk!
    Het was goed dat leerkrachten toen gezag uitoefenden, nog enige normen bijbrachten, alleen hadden die er ook niet altijd genoeg kaas van gegeten, zoals met een spaans rietje over je vingers.

    Betalen, ik hoorde het ook op tv en wist niet eens dat je als bejaarde minimaal 25 euro moest betalen voor een uurtje wandelen! En minimaal 32 euro om je was te laten doen. En dan zijn ze aangewezen op de goedheid van vrijwilligers, onbetaalde krachten mag je dat noemen.

    Jouw tip om de toilette juffrouw les te laten geven lijkt me heel goed.
    Hoe gebruik ik zo min mogelijk papier. Hoe laat ik de wc schoon achter.

    • De tijd van vroeger…waarom was het toch beter toen gezien het feit dat het relatief slechter ging. Door het privatiseren van veel instellingen is het mi alleen maar slechter geworden. Managers in zorginstellingen bijv verdienen soms buitenproportionele salarissen. Dat komt tot uiting in de verschillende vergoedingen die een verzorgingsinstelling voor bepaalde zaken vraagt. In het ene geval rekent men voor een was doen of een wandelingetje 25 euro. In het andere geval bedraagt dat het driedubbele. Verder is het schandalig hoe er met de oudere zwakkere word omgegaan. Wbt het meenemen van het eigen toiletpapier is dat zo gek nog niet. Ze kunnen de aanbiedingen dan eens goed vergelijken

  2. OT: reclame op onze blogs, als je niet ingelogd bent krijg je ze te zien.
    Net als op tv zoeken ze echt gepaste reclame! bij jou staat er nu:
    Last van harde ontlasting?
    Mooi gevonden die reclame hoor.
    Maar nu moet ik inloggen en dan zie je het niet meer.

  3. Dat dacht ik eerst ook, discussie met een andere blogger over gehad.
    Ik ehb namelijk ook alles geblokkeerd en gebruik al jaren adblocks, afbeeldingen komen ook niet zomaar in beeld want dat heb ik uitgezet, niets automatisch (alleen ademhalen). Ik begin altijd oningelogd te bloggen, lees meestal eerst bij anderen voor ik inlog. En tot gisteren zag ik ook nooit reclame. Maar vandaag zag ik al twee keer toepasselijk, bij Galmiers o.a. die had het over curiosa, staat er onder: je inboel verkopen?
    Mooi toch?

    • Ik heb alles altijd op ” gegevens onthouden” staan. Afbeeldingen (geen reclame) komen bij mij wel in beeld evenals video’s. Van reclames ben ik bevrijd. Met gmail heb ik nog wel reclames maar dat is slechts één regel Schrijf je bijv dat je begonnen bent met het bouwen van modelvliegtuigen dan krijg je boven je berichten een regel: ”Voordelige vliegvakanties bij huppelepup.” Dat is het enige en daar kan ik mee leven.

  4. De foto en het verhaal zijn grappig. Het is een schande, laten ze maar de bovenlaag minder geld geven. Er komt enorm veel geld binnnen, waar ze niet altijd zuinig mee omgaan en dan moet de zwakste schakel het ontgelden, vreselijk.

Geef een reactie

